Omgaan met feedback

30 - 05 - 2021

Het is niet alleen handig om te weten hoe je het beste feedback kunt geven (daarover ging een eerder blog), maar ook hoe je die het beste kunt ontvangen. Hierdoor ben je voorbereid als iemand commentaar op je (werk) heeft. Dit is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor de feedbackgever die hierdoor een prettigere ervaring heeft.

 

Positieve feedback

Als je een positieve reactie krijgt dan zijn er twee dingen waar je op moet letten: luister goed naar wat de ander zegt, zo weet je waarin je door kan blijven groeien. En laat je niet in blijheid meeslepen, dit kan eruitzien als uitsloven en dat wordt vaak niet door collega’s gewaardeerd.

 

Door feedback groei je

Negatieve feedback daarentegen voelt niet zo prettig. Leren is een proces en het is begrijpelijk dat niet alles in een keer lukt. Feedback helpt, maar als kritiek als een aanval voelt, is het moeilijk om hiermee om te gaan. Als dit gevoel is gezakt, besef je vaak dat de opmerkingen werden gemaakt om je te helpen.

Kritiek maakt je leven ook makkelijker, je kunt ervan leren hoe je bepaalde dingen simpeler, sneller, beter of slimmer kan doen. Je krijgt bijvoorbeeld een tip om een programma te gebruiken die het zware of taaie werk voor je doet, zodat jij verder kunt met andere opdrachten.

 

Hieronder wat tips voor het ontvangen van feedback:

 

1Bedank de feedbackgever

Mensen geven niet snel commentaar omdat ze dit niet prettig vinden om te geven of omdat ze de tijd er niet voor willen nemen. Bedank deze collega of vriend daarom na het gesprek, hierdoor is hij eerder bereid je nog een keer een op- of aanmerking te geven of om je ergens mee te helpen. Een bedankje heeft bovendien positieve effecten op jullie onderlinge relatie, als je boos wegloopt kan dit jullie relatie negatief beïnvloeden.

 

2. Luister goed

Het is begrijpelijk dat je geïrriteerd kunt zijn door het commentaar dat je hebt gekregen, maar het is belangrijk dat je goed luistert. Laat zien dat je het begrijpt en kijk niet weg. Je kunt eventueel ook aantekeningen maken.

Als de feedbackgever denkt dat je niet luistert, gaat hij het verhaal afraffelen en slaat hij belangrijke elementen over. Hij is dan ook minder bereid om naar jou te luisteren als je vragen hebt. Verder is de kans kleiner dat hij je nog eens commentaar geeft.

 

3. Wie geeft de feedback?

Wie is de persoon die jou commentaar geeft? Is hij nieuw? Werken jullie op dezelfde afdeling? Ben je bevriend met deze persoon? Dit zijn belangrijke vragen om te bepalen wat de waarde hiervan is. Wellicht heeft hij relevante ervaring. Iemand die pas begonnen is, kan door ervaringen bij een ander bedrijf relevente informatie hebben. Misschien is zijn werkwijze of idee effectiever. Vrienden geven niet snel feedback, omdat ze je niet willen kwetsen. Vraag er daarom zelf om. En als ze dit uit zichzelf geven, is de kans groot dat ze hier goed over nagedacht hebben en dan kan het dus erg interessant zijn.

Als de persoon in kwestie kritiek voorzichtig brengt en de tijd voor je neemt, betekent dit waarschijnlijk dat hij je mag. Maar het hoeft niet te betekenen dat hij je níet mag als het commentaar bot overkomt, want het kan ook zo zijn dat hij dit gewoon spannend vindt.

 

4. Eén voor één

Soms kan iemand je op meerdere punten commentaar geven, dit kan verwarrend en vervelend zijn. Als je merkt dat het te veel wordt, vraag dan of de volgende verbeterpunten een andere keer besproken kunnen worden, zodat je eerst goed kan focussen op het toepassen van de eerste opmerkingen.

 

5. Jouw reactie

Voordat je iets terugzegt is het belangrijk dat je tot rust komt en niet meteen in de verdediging schiet. Probeer te bedenken wat hij precies bedoelt. Pas als je het snapt, kun je op gepaste wijze reageren.

Waarschijnlijk schieten er verschillende vragen door je hoofd. Wat doe ik dan precies fout? Hoe moet het dan wel? Doe ik dat echt zo vaak? Stel deze vragen dan ook. Verwacht niet dat hij dit uit zichzelf toelicht.  

 

6. De waarde van de feedback

Na het gesprek is het verstandig dat je nog eens overdenkt wat de feedbackgever allemaal gezegd heeft. Doe dit zo snel mogelijk anders vergeet je belangrijke informatie. Ga na of de opmerkingen terecht zijn. Je kunt het eventueel aan andere collega’s vragen of zij inderdaad vinden dat bepaalde aspecten van je werkzaamheden beter kunnen. Als dat zo is, bedenk dan hoe je dit kan verbeteren. Ga je het in stappen verbeteren, heb je er nu tijd voor? Als het niet klopte, ga dan toch niet zomaar verhaal halen. Soms is het beter het daarbij te laten.

 

7. Kom erop terug

Als je eenmaal bezig bent met de verbeterpunten, vraag dan de persoon die jou feedback had gegeven of hij vindt dat het beter gaat en of hij eventueel nog tips heeft. Als je vastloopt, is het ook verstandig om naar hem terug te gaan, dan kan hij je er vast mee helpen.

 

Oefenen met feedback

Kritiek ontvangen wordt steeds minder onprettig naarmate je het vaker meemaakt en je er je voordeel mee hebt kunnen doen. Vraag er daarom om, omdat je je zo kunt verbeteren en doe dat bij voorkeur als je die bepaalde taak nog niet helemaal hebt afgerond. Probeer zelf ook anderen (opbouwende) opmerkingen te geven, zo krijg je eerder feedback terug.

Werk ze!